Ymke is alweer in Cambodja :-) - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ymke Huisman - WaarBenJij.nu Ymke is alweer in Cambodja :-) - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ymke Huisman - WaarBenJij.nu

Ymke is alweer in Cambodja :-)

Blijf op de hoogte en volg Ymke

03 Maart 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Goeie middag voor jullie en goede avond voor mij!

Deze keer zit ik alweer in Cambodja. Ja elke keer dan ik schrijf zit ik in een ander land. Betekent dit dat ik te weinig schrijf of dat ik te snel ga. Ach ja ik zal jullie in grote lijnen vertellen wat ik gedaan heb sinds vorige keer dat ik schreef.

Hué is een oud stadje in midden Vietnam. Het heeft een prachtige imperial city met stadsmuren erom heen waarvan een groot gedeelte van de eeuwen-oude tempels, huizen, theater etc. nog erg mooi zijn gebleven. Verder zijn er 12 km rondom de stad graven te vinden van voorgaande koningen. Deze zijn natuurlijk omringt door de meest mooie tuinen, gebouwen etc. Ik besloot om er een lekker dagje fietsen van te maken. Een aantal locals spraken me aan. Omdat ik het opdringerige en agressieve van Hanoi was gewend wimpelde ik ze af met dat ik het zelf wel kon vinden. Toen besloot ik de mensen uit Hue een eigen kans te geven. Ze bleken totaal niet zo en juist erg aardig! Een man kende veel Nederlands, het koningshuis en zelfs vader Jacob. Hij nodigde me uit voor lunch en hij had dus allemaal fotos van maxima en de kids en daarna achterop zijn scooter liet hij me het platte land zien.

Na een prachtige treinreis met aan de ene kant de oceaan en aan de andere kant bergen kwam ik aan in Dana.g Deze plaats beviel me gewoon niet. Ik besloot dus met een man achterop de motor voor 4 dollar naar Hoi An te gaan. Heerlijke rit. Ik zou best een motor willen hebben! Lekker langs de stranden rijden. Hoi An is een super schattig stadje. Aan de rivier is een gedeelte waar geen autos en scooters mogen rijden, ideaal. Het stadje is vol met kledingwinkels waar je kleding op maat kunt maken. Ik heb er een heel mooi jurkje en 2 spijkerbroeken laten maken :d (ja mn tas was 10 kil0, maar nu niet meer). 's Avonds is alles en dan vooral de bruggetjes en alles bij de rivier verlicht met lampionnen. Tijdens mijn stay in Hoi An ben ik op aanraden van Daniet een half dagje met Mr. phong meegegaan naar zijn villaga. Hij heeft gewerkt voor het legen van Zuid Vietnam en vertelde de geschiedenis van het land en zijn eigen ervaringen. Erg interesant om op deze manier dingen over het land te leren. Hij liet ons het dorp zien waar we ooa op een begrafenis werden uitgenodigd (dat is niet zo triest als bij ons, maar meer een viering).

Na een 24-uur durige busrit kwam ik aan in Ho Chi Min City/Saigon. Een bruisende stad waar het erg warm is. In het centrum zijn altijd barretjes, restaurantjes etc open, dus volop gezelligheid met andere reizigers. Vanuit deze stad heb ik een aantal musea gezien en ook de Chi Chu tunnels. Dat is een 250 km lang tunnelcomplex gebruikt door de communisten tijdens de oorlog, weer interessant een stukje geschiedenis. Verder zoals altijd een dagje door de stad gestruind. Mijn HCHC ervaring stopje donderdag, want toen ging ik op een 3 daagse tour door de Mekong Delta. Prachtig gebied met heel veel water. Kleine kanaaltjes en grote rivieren. Mensen wonen op hetwater, er zijn varende markten, we hebben een coconutcandymakerij bezocht, noedel- en rijstmakerij. Alles wordt met de hand gemaakt en is zo basis, dat maakt het wel boeiend voor mij omdat ik over sommige dingen gewoonweg niet echt nagedacht had bij het eten ervan hoe het gemaakt wordt.

Na de meest primitieve grens die ik me voor kan stellen overgestoken te hebben was ik in Cambodja. Weer een totaal ander land dan Vietnam. Langs de weg lijkt het iig landelijker, warmer, vlakker, primitiever, rustiger dan vietnam. Nu in Phnom Phen (de hoofdstad) neem ik dat rustiger even terug. Verder wel een leuke levendige stad. Vandaag was een minder gezellige dag, want ik ben naar d eKillingfields geweest en een museum/gevangenis waar de geschiedenis van geschiedenis van Cambodja tussen 1975 en 1979 verder uitgelegd werd en dat is een hele heftige.

Morgen neem ik de bus naar Kampot, een stadje in het zuiden. Ik ga dan lekker een weekje genieten van het lekkere weer en ook een paar dagen strand meepakken denk ik. Al blijkt het dat de dingen die ik plan nooit zo gebeuren.

Dit was het even voor nu! Hopelijk vinden jullie het weer leuk om te lezen, ik vind het iig wel leuk om te ervaren! :D

Liefs uit Cambodja

ps. ik zou erg graag fotos erbij doen, maar de computers en mijn nieuw gekochte (neppe) camera zijn zo vreemd dat ik het hier maar even bij laat. Des te meer moeten jullie als ik terugkom mijn fotos komen bekijken :P




  • 03 Maart 2013 - 16:24

    Christine:

    Haha, ik zit hier helemaal jaloers te wezen! Geniet er van Ymke en ik kom bij terugkomst graag je foto's bekijken :D Xx

  • 03 Maart 2013 - 17:28

    JP:

    Hoewel we net een tijd geskypt hebben, blijft het indrukwekkend om te lezen wat je meemaakt. Een reis en ervaring voor je leven. xx JP

  • 03 Maart 2013 - 20:33

    Joris Hee Hee:

    Hee Ym! Jij reist te snel ;) Geniet ervan en we volgen je op gepaste afstand! kusje jo

  • 04 Maart 2013 - 09:10

    Dionne:

    Heerlijk...!
    Even was ik in Azie op de maandagochtend:)
    xx

  • 04 Maart 2013 - 09:14

    Vic:

    Heey Ymmie. Super tof allemaal, best wel jaloers. Geniet met volle teugen! X Vic

  • 04 Maart 2013 - 18:06

    Lettie:

    Ha Ym, ik geniet erg van je verhalen. Ik heb afgelopen week met je geskyped, maar ondertussen heb je weer heel wat beleefd. Blijf zo genieten van je prachtige reis, dan geniet ik van je verhalen. Liefs xxxx

  • 05 Maart 2013 - 21:08

    Kim Vd K:

    Ik ben vooral benieuwd naar je jurkje!! En naar de foto's natuurlijk, dat wordt een weekendje foto's kijken! Have fun meissie xx

  • 06 Maart 2013 - 21:29

    Peter En Jeannette.:

    lieve Ymke,

    wat heerlijk om je verslag weer te lezen.
    wat een belevenissentoch allemaal voor je.
    blijf lekker genieten .
    liefs van ons.

    P & J.

  • 09 Maart 2013 - 13:49

    Roger:

    Goed om te horen dat je je niet verveeld Ymke ;-). Veel plezier nog! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ymke

Actief sinds 21 Aug. 2010
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 67357

Voorgaande reizen:

27 Januari 2013 - 21 April 2013

zuid oost azie

04 September 2010 - 04 Januari 2011

exchange in Pecs

Landen bezocht: