Van het rustieke Laos naar het chaotische Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ymke Huisman - WaarBenJij.nu Van het rustieke Laos naar het chaotische Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ymke Huisman - WaarBenJij.nu

Van het rustieke Laos naar het chaotische Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Ymke

18 Februari 2013 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal,

Als eerste: super leuk jullie reacties op mn vorige stuk. Inmiddels ben ik alweer 3 weken op reis en zit er dus al een kwart op. Ik kan wel zeggen dat het reizen elke dag leuker wordt. Ookal vond ik de mensen, het eten, de natuur, de sfeer, de valuta etc. geweldig in Laos en ben ik niet meteen fan van Vietnam geworden, het reizen is heerlijk. Ik ben er nu aan gewend dat echt niks loopt zoals je plant of verwacht en de dingen die totaal lijken te mislukken juist uitlopen op de meest leuke ervaringen. Ik ben er inmiddels ook aan gewend dat ik elke dag zo veel leuke mensen ontmoet en de meeste na een paar uur of dag alweer gedag zeg. Er zijn zo veel verschillende mensen op reis. In Hanoi zijn veel partypeople die met koffers reizen en niet veel anders doen dan bier drinken. In Laos, Luang Prabang, waren ook veel gezinnen. In de rest van Laos waren vooral backpackers die zo veel mogelijk willen zien en doen. Verder is er in de meeste steden ook zoiets als een uitgaansverbod na 11uur en soms geen elektriciteit na 10uur en dat gecombineerd maakt dat de meeste mensen na het eten en nog een drankje lekkerom 10 uur naar bed gaan om zodra het licht is weer zo vroeg mogelijk te kunnen genieten van de dag.

De laatste keer dat ik schreef was ik nog in Laos, luang Prabang. Ik zal even de hoogtepunten (en dieptepunten) proberen te reproduceren zodat jullie vanuit nederland ook mee kunnen genieten!

In Luang Prabang heb ik een paar locale jongens van rond de 17 Engels les gegeven. Leuk om ook van hun te horen wat ze zoal doen. Hobby's of sporten kenden degene die ik lesgaf niet. De ene was een monnik en kon echt nog bijna geen Engels. Monniken dragen hier oranje gewaden die ze krijgen van de bevolking. Elke ochtend om 6uur krijgen ze ook rijst van de bevolking, omdat ze niks verdienen. De jongens vertelden me ook zonder enige schaamte dat ze graag luisteren naar muziek van westlife, backstreetboys, celine dion etc. haha dat is hier heel normaal voor mannen. Bij het lesgeven leerde ik Stefanie (US) en Arno (NL) kennen. De volgende dag deden we een trekking door de bergen en een aantal kleine villages. Heerlijk de hele dag lopen door de prachtige natuur van Laos!

Vrijdag pakte ik de locala bus van Luang Prabang naar Nong Khiaw. Een heerlijk dorpje tussen de bergen en aan de rivier. Na 2 nachten in een dormitory rot te hebben geslapen had ik wel een privebungalow met hangmat verdiend vond ik. In dit plaatsje had je zoals elk plaatsje in Laos watervallen en grotten in de buurt, maar vandaag verkoos ik mn hangmat even boven het avontuur. Goede keuze, zeker omdat de volgende dag genoeg te lopen viel. Ik nam de boot naar Muang Gnoi, omdat je daar alleen per boot kan komen. Hier leerde ik Susan (Duitsland) en Ellen (UK) kennen en met z'n 3e zochten we een mooie kamer aan het water en wandelden we de hele ochtend. We kwamen een Pools stel tegen die alles zo goedkoop mogelijk wilden doen en daarom in een heel klein dorpje in een houten huisje bij mensen sliepen voor50 eurocent, maar douchen moest in de rivier. Zo kan het ook! Ik ben trouwens ook al gewend aan koud douchen, want warm water is hier best een luxe ;)

Na Muang Gnoi koos ik voor een 5 uur durende bootrit naar Muang Kua. Achteraf misschien niet de beste keuze al was dit wel een topavond geworden. We zaten maar met 6 mensen op de boot. Stefanie (Duitsland) en ik zochten samen een kamer in het totaal niet toeristische plaatsje. Tijdens de guesthousevergelijkingstour kwam er een vrouw naar ons toe die ons vroeg of we ook naar Vietnam moesten. Stefanie was dit niet van plan, maar voor mij was dat wel de reden waarom ik in dit plaatsje was. DE vrouw kwam uit Thailand en vertelde me dat het nieuw jaar is in Vietnam en dat de bussen daarom minstens een week niet zouden rijden. Aangezien ik 'echt niet nog een week in dit plaatsje wilde blijven liepen we met de vrouw mee naar haar guesthouse, want zij had nog meer mensen gevonden die naar Vietnam wilden de volgende dag en zo zouden we dan een privebusje kunnen huren. Zo gezegd zo gedaan. Na een overheerlijke maaltijd van de vrouw des huizes en een overschot aan zelf gebrouwen whiskey van haar man gingen we slapen om om 6uur met zn 11e in een busje naar Vietnam te stappen. Het guesthouse waar zij verbleef was in een beetje een vreemde straat aan de andere kant van de rivier, maar kosten 4 euro per kamer. Grappig dat je dan iemand 2 uur kent en dan al samen in een tweepersoonsbed slaapt, maar ja zo gaat dat hier en ja zo hadden we weer 2 euro bespaard.

In Vietnam kwamen we aan in Dien Bien Phu. Sara, Melanie (US), Claudia (duitsland) en ik waren best moe dus hebben niet veel van deze stad gezien, maar lekker rondgehangen in een cafetje en op de markt. We besloten de nachtbus naar Hanoi te pakken. We hadden de achterste stoelen/bedden, dus dat was meer een slaapfeestje achterin. Het is hier heel vreemd, maar wat ze meestal doen met de nachtbussen is is dat je dan sochtens om 5 of 6 uur aankomt op het busstation. Het is dan donker en je hebt geen idee waar je naartoe moet. Met 2 Zweedse jongens pakten we een taxi en lieten we ons naar het oude centrum van Hanoi rijden. Daar werd ons verteld dat er niksopen was dus hebben we voor 2,5 euro het aller smerigste ontbijt op sinds ik op reis ben. Afzetters die Vietnamese. Zo ging het trouwens de hele week. Alles is dicht vanwege dat nieuw jaar en wat open is maken ze gewoon dubbel zo duur. En de feestjes zijn er niet meer, want dat was alleen de avond zelf.

Samen met Sara en Melanie hebben we 2 dagen de stad bekeken en bij de musea die open waren geweest. Een paar dingen die we gezien hebben zijn: Chin Min's lichaam gezien, bijzonder om te zien hoe de Vietnamese hem vereren. We zijn ook naar een Vietnamese film geweest, grappig om te zien dat de Vietnamese humor anders is dan de Westerse. Verder hebben we een waterpoppenshow gezien, schijnt typisch Vietnamees te zijn.

In het hostel was een Nederlands meisje die een goedkope plek wist waar je trips kon boeken. Een Ierse man die zich met zn kleine touragency onderscheid van de rest door geen toeristen op te lichten met extra taxes etc. Voor het eerst tijdens mn reis had ik dekomende 5 nachten gepland!!

Eerst een boottour door Halong Bay. Erg toeristisch,maar niet voor niks, want het is prachtig. In Azie is het trouwens ook winter. In Laos betekende dat heerlijk weer, zonnig en rond de 28 graden. Hier in noord Vietnam betekent dat bewolkt, 15 graden en de hele dag miezer. In Halong Bay was het daarom niet zo mooi als het waarschijnlijk zomersis omdat je niet zo ver kunt kijken. Alsnog heb ik 2 super leuke dagen gehad. Met 15 jonge mensen hadden we een boot met minstens 6 man personeel. Ik deelde een kamer met Ali (duitsland) en verder kon ik het meteen heel goed vinden met Wictor uit Polen en Roey uit Isreal. Heerlijk eten op de boot, kanoeen tussen de rotsen, grotten bekeken en 's avonds spelletjes gedaan op de boot. Prachtig zo snachts al die lichtjes van alle andere boten. De volgende dag moesten we helaas gedag zeggen tegen deze leuke groep.

Vrijdagavond was het tijd voor de nachtbus naar Sapa. Deze nachtbus deed er helaas 15uur over ipv 12. Samen met een jongen uit UK die in nederland woont en 2 Finsemeisjes waren we dus te laat voor onze tour door de rijstvelden. Ze wilden ons met de scooter afzetten op de lunchplaats,maar wij wilde de 12 km wandelen door de dikke mist niet missen dus kregen we Chacha, onze privegids, mee. In Sapa wonen erg veel arme mensen. De vrouwen en kinderen verdienen het geld door de toeristen te volgen en te helpen door de glibberige rijstvelden te lopen en dan aan het einde denken ze een band met je opgebouwd te hebben en dan verkopen ze je allerlei armbandjes etc. Na de tocht sliepen we met een groep van 8 in een homestay. Schattig klein dorpje,maar ieder huis heeft een homestay dus echt exclusief is het niet meer. Er was zelfs wifi daar van een bar die een Nederlandse eigenaar heeft. Grappig om van hem te horen hoe hij hier nu leeft en dat de locals best jaloers zijn op hem omdat hij snapt wat de toeristen willen en de locals echt geen idee hebben. De arme vrouwtjes en kinderen kunnen trouwens best goed Engels, dat hebben ze allemaal geleerd van toeristen.
De volgende dag was het veel helderder en konden we gelukkig beter genieten van de mooie en uitgestrekte landschappen van Sapa. Ik was maar al te blij dat ik kaplaarzen gehuurd had, want zo kon ik lekker glibberen zonder me zorgen te maken om mn schoenen. Heerlijk lekker vies worden haha. De fotos komen nog trouwens, maar het is niet zo makkelijk op de meeste computers op fotos te uploaden. Omdat mijn camera gestolen was en mn nieuwe niet zo goed is vraag ik aan allemaalmensen die ik ontmoet of ik van hun watfotos mag van de dag dat we samen waren. Aan het einde heb ik dan allerlei verschillende fotos. In mn Sapagroep zat een man uit Amerika die beroepsfotograaf is, dus daar zal ik iig mooie fotos van krijgen!

Vanavond neem ik weer nachtbus richting Hue. Lekker naar het zuiden waar het weer wat beter is.

Het is weer een aardig verhaal geworden en dan heb ik nog zo veel weggelaten,maar je maakt zo veel mee!

Hopelijk gaat het ook allemaal goed met jullie in Nederland!

Tot snel weer!!

Liefs vanuit Hanoi!

x


  • 18 Februari 2013 - 11:21

    Josien:

    Lieve Ym, wat een fijn verhaal weer! Heerlijk om te lezen hoe jouw instelling is, gewoon gaan! Maar dat wisten we natuurlijk stiekem al haha. Hoop dat je in Hue en verder naar het zuiden wat lekkerder weer hebt en ik hoop ook dat we snel kunnen skypen!! xxx

  • 18 Februari 2013 - 11:33

    Charlotte:

    Hee Ym!
    Wat maak je veel mee, en je zit pas op een kwart!
    Echt super gaaf en ik ben erg benieuwd naar alle mooie foto's!
    Pas goed op jezelf en geniet er van!
    Kus, lot

  • 18 Februari 2013 - 13:13

    Frederike:

    Lieve Ym, leuke verhalen weer! Wat een mensen heb jij al leren kennen zeg. Geniet van je verdere reis! xxx

  • 18 Februari 2013 - 16:48

    Kitty:

    Heej zussie,

    wat een leuk verhaal weer! Ben ook erg benieuwd naar de dingen die je nu nog hebt weggelaten.
    veel plezierr!

    xx

    ps. je tas is nog iet binnen

  • 18 Februari 2013 - 17:22

    Jill:

    Oow Ym, wat ben ik jaloers! Super vet om allemaal te lezen, en super stoer! Let goed op jezelf!
    xxx Jill

  • 18 Februari 2013 - 17:24

    JP:

    He Ym, zo'nm boek heb ik lang niet meer gelezen. Leuk hoor. Je kon het leven al aan (alles waar je zelf invloed op hebt dan), maar met deze ervaringen kom je nog sterker te staan. Veel plezier nog. XX

  • 18 Februari 2013 - 19:14

    Lettie:

    Lieve Ym,
    wat een belevenissen! Vergeleken bij daar is het hier oersaai. Sla zoveel mogelijk op in je geheugen en op foto's........daar ga je nog vaak aan terugdenken. Liefs xxxxx

  • 19 Februari 2013 - 11:25

    Dionne:

    Wow! Te gekke verhalen zeg..
    GENIET, GENIET, GENIET! Liefsss

  • 19 Februari 2013 - 22:45

    Kim VdK:

    Oooh Yms wat klinkt t weer heerlijk allemaal!! Fijn ook dat je zoveel leuke mensen ontmoet! Geniet ervan en take care :) veel liefs en een dikke knuffel

  • 20 Februari 2013 - 18:37

    Peter En Jeannette.:

    Lieve Ymke.

    wat genieten we van je reis verhaal.
    we blijven je volgen.
    een dikke kus van ons.

    Peter en Jeannette.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ymke

Actief sinds 21 Aug. 2010
Verslag gelezen: 872
Totaal aantal bezoekers 67365

Voorgaande reizen:

27 Januari 2013 - 21 April 2013

zuid oost azie

04 September 2010 - 04 Januari 2011

exchange in Pecs

Landen bezocht: