Bo Pen Gnang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Ymke Huisman - WaarBenJij.nu Bo Pen Gnang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Ymke Huisman - WaarBenJij.nu

Bo Pen Gnang

Blijf op de hoogte en volg Ymke

05 Februari 2013 | Laos, Luang Prabang

Hallo lieve mensen,

Ik zal van start gaan met de clou van dit stuk, dan kunnen de luie lezers daarna stoppen ;-): Het is hier heerlijk!!

Mijn vlucht was helemaal perfect. Ik had nog nooit gehoord van de luchtvaardmaatschappij Chine Southern, maar er zaten ook mensen van KLM in. We kregen meerder malen goed eten, een dekentje, kussentje en gevuld toilettasje. Behalve dan dat er 2 huilende baby's voor me zaten en 1 achter me had ik dus niks te klagen. Na een overstap in China kwam ik aan op Bangkok. Met wat hulp eindelijk aangekomen op Khoa San Road, de straat waar het allemaal te doen is. Mijn eerste indruk van de stad was dat het echt massive is. Die indruk is niet veranderd. Ik heb mooie dingen gezien in ander halve dag, maar het is niet echt mijn ding.

Dinsdag om 8 pm ging ik met een bus vol mensen die allemaal geen Engels spraken richting de hoofdstad van Laos, Vientiane. Bij de grens ervaarde ik hoe het voelt om gediscrimineerd te worden. Ongeveer elke nationaliteit kreeg een andere prijs voor het visa. En ja hoor, Nederlanders bleken zo ongeveer het meest te moeten betalen. Maar ja, het is het waard weet ik nu. Want wat een prachtig land is Laos!

In Vientiane vond ik, natuurlijk weer met een hele omweg, een hostel. Deze was vol backpackers en de hele dag door super gezellig. Al snel kwam ik er achter dat mijn camera onderweg ofzo ergens verdwenen was, balen! Ik was toch al van plan een fiets te huren, dus kon ik meteen naar de politie fietsen. Ik kan je vertellen: in Vientiane naar de politie is geen pretje. Ergens in een afgelegen kamertje in een gebouwtje zaten 4 mannen die de tourist police bleken te zijn. Ze spraken echter geen Engels en leken niet echt bereid me te willen helpen. Ze bleven me maar aanstaren en wijzen naar een papier. Na 45 min was m'n geduld op en besloot ik het maar te laten voor wat het was. Met dank aan Eric die heel lief m'n verzekekering heeft opgebeld is het nu toch geregeld met hun.

Nouja, Vientiane dus. Na een avondje stappen, heerlijk gegeten te hebben, een fietstocht en veel nieuwe mensen ontmoet stapte ik woensdagochtend in de bus naar VangVieng (voor de kenners, bekend van het tuben). Een rit van 8 uur door de bergen van Laos. Ik zat naast een meisje uit Engeland. In Vang Vieng hebben we nog met een meisje uit Nieuw zeeland een hotel gezocht.

Donderdag was zeker een topper! We hadden een tour geboekt welke bestond uit Kayakken, 3 grotten bezoeken en een wandeling door hele kleine dorpjes waar de mensen nog zo mooi traditioneel leven. In 1 grot was water, dus daar gingen we doorheen door in een band te liggen en je voort te trekken aan het touw dat erin hing. Eigenlijk was alles deze dag een mooie ervaring!!

Vrijdag bestond vooral uit een mooie rit door de bergen naar Luang Prabang. Katie en Kerryn gingen ook die kant op, dus dat was wel gezellig!
Heel leuk om samen met andere mensen te reizen. Iedereen heeft weer zijn eigen ding, dus ik vind het wel relax om na een paar dagen weer alleen of weer met andere te reizen denk ik. Het lijkt trouwens of ik al weken weg ben, maar mijn reis duurt pas iets langer dan een week!!

Luang Prabang is een heel mooi plaatsje in Laos wat al ontdekt is door meerdere mensen, het is hier erg toeristisch. Dat betekent dat er genoeg te doen is. Heerlijk om uren te zitten in de traditionele restaurantjes aan de rivier. Elke avond is er een grote markt, haha en elke avond weer vind ik dat leuk! Pap, mam en Kit, lekker afdingen zoals we in turkije altijd deden!

Gister zijn we met z'n 3e naar de Kuang Si Watervallen gefietst. Dat is 32 km. Door de bergen in de hitte en met een crappy fiets was dat aardig zwaar kan ik vertellen haha, maar ja het leek ons van te voren een goed idee. Na 3 uur door het park gestreund te hebben, het berenopvanghuis en de watervallen bewonderd te hebben kozen we er dus toch maar voor om een TukTuk terug te nemen.

Vandaag zijn de meiden een andere richting in gegaan en blijf ik nog minimaal 2 nachten hier, omdat ik het even duurt voor het visa voor Vietnam klaar is. Tot die tijd vermaak ik me hier nog prima. Mijn plan was eigenlijk om hierna naar Vietnam te gaan, maar ik vind Laos zo mooi, het eten zo lekker en de mensen zo lief dat ik nog even blijf. Dus wil over 2 nachtjes slapen de bus nemen naar een wat kleiner plaatsje Nong Khiauw, Sam Neua, Phonsavon of nog iets anders. De tijd zal het leren waar ik de volgende keer ben als ik iets schrijf :-)

Dit was het weer voor nu! Hopelijk heb ik het kort genoeg gehouden :P

Owja nog 1 grappig ding. Ik dacht echt dat ik 11 weken ging reizen, maar ben er hier achter gekomen dat dat een rekenfout was en ik 12 weken weg ben in totaal!

Groetjes voor iedereen uit Laos!!

xx


  • 05 Februari 2013 - 08:15

    Daniet:

    Ym, wat klinkt het allemaal heerlijk! Vergeet je niet te chillen bij Utopia daar in Luang Prabang! Xxxx

  • 05 Februari 2013 - 11:53

    Kim:

    Haha, een extra week er bij, goed bezig ;) Veel plezier nog en ben benieuwd wat je volgende verblijfsoorden gaan worden!

  • 05 Februari 2013 - 13:42

    Josien:

    Heerlijk verhaal! Utopia is idd heel gezellig!! Maar vast al geweest. Kijk uit naar je volgende verhaal meis en n heel goed idee om iets langer in Laos te blijven!! Bereid je maar alvast voor op de drukte van Hanoi ;) xxxxxx

  • 05 Februari 2013 - 13:42

    Josien:

    Heerlijk verhaal! Utopia is idd heel gezellig!! Maar vast al geweest. Kijk uit naar je volgende verhaal meis en n heel goed idee om iets langer in Laos te blijven!! Bereid je maar alvast voor op de drukte van Hanoi ;) xxxxxx

  • 05 Februari 2013 - 13:59

    Eric:

    12 weken!? ;) Klinkt goed allemaal en dan te bedenken dat je nog maar 1 week op pad bent. Geniet er van!! xxx

  • 05 Februari 2013 - 19:51

    Trudi:

    Hoi Ymke. Leuk om te lezen wat je allemaal al beleefd heb. Niet saai zo te lezen. Veel plezier en tot later. Lieve groeten van Trudi

  • 05 Februari 2013 - 23:00

    Frederike:

    Gaaf Ym! Klinkt goed en zo te horen ben je heerlijk aan het genieten! Ga zoor en ik kijk uit naar je volgende verslag!! Dikke kus Fred

  • 06 Februari 2013 - 14:58

    Lettie:

    Ha lieve Ym. Waaat? worden het 12 weken? Ik vond 11 al zo lang.
    Wat een bofferd ben je. Geweldig verhaal, ga vooral door met genieten xxxxxheel veel liefs xxxx

  • 08 Februari 2013 - 16:58

    JP:

    Leuk verslag hoor. Goed teken dat je zo veel meemaakt dat je denkt dat je daar al langer bent. Houd je het goed bij, zal een mooi boek worden. Welliswaar zonder foto's .................. xx

  • 09 Februari 2013 - 11:23

    Jan W:

    Hoi Ym
    Fijn om je reis vanuit het zo heel 'andere' Nederland mee te mogen maken. Petje af voor al de dingen die je ziet en doet! Heerlijk om zoveel energie te hebben. Geniet er van. Ik ben benieuwd naar je volgende blog.
    Nog een advies van een ouwe oom : kijk nog even goed op je ticket wanneer de retourreis is :-). Het zou toch lastig zijn als.......je pas over dertien weken teruggepland staat.

  • 10 Februari 2013 - 19:07

    Peter En Jeannette.:

    Lieve Ymke,

    Wat fijn voor je dat je het naar de zin hebt.
    goed weer dus, wij zijn de sneeuw stroep nu wel zat.
    is Loas erg druk en een droge lucht, denk ik.
    veel kiekjes maken hoor voor later.....
    wij blijven je volgen.
    groetjes van uit een koude Bleiswijk.

    liefs,
    Peter en Jeannette.

  • 11 Februari 2013 - 10:48

    Elles:

    Leuk om te lezen ymmie, jij vermaakt je wel! Wel balen van je camera zeg! Nu kan je geen mooie foto's maken. Veel plezier nog meis. Liefs xx

  • 12 Februari 2013 - 21:32

    Kim VdK:

    Yms! Ik heb alweer helemaal in een deuk gelegen om je 'yms acties' ;) klinkt goed hoor al die mooie verhalen! Geniet ervan meissie! Xx (ook van Niek)

  • 16 Februari 2013 - 21:21

    Arienne :

    hey ymke, wat leuk dat je zo je reis ieder keer aan kan passen aan wat jezelf wilt gaan doen. of juist niet.
    geniet ervan . liefs van arienne

  • 17 Februari 2013 - 20:37

    Cees En Jan In Canada:

    Hallo Ymke: Van je vader dit blog address gehad. Als je het goed vind lezen/kijken wij ook mee. Blij dat je het goed naar je zin hebt en al zoveel leuke ervaringen hebt opgedaan. Het beste, veel plezier en verder goede reis. Tot de volgende keer. Cees and Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ymke

Actief sinds 21 Aug. 2010
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 67360

Voorgaande reizen:

27 Januari 2013 - 21 April 2013

zuid oost azie

04 September 2010 - 04 Januari 2011

exchange in Pecs

Landen bezocht: