Joo Napot :) - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Ymke Huisman - WaarBenJij.nu Joo Napot :) - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Ymke Huisman - WaarBenJij.nu

Joo Napot :)

Door: ymkehuisman

Blijf op de hoogte en volg Ymke

12 September 2010 | Hongarije, Pécs

HeeHee!

Ten eerste wil ik even een misverstand rechtzetten en wel het misverstand dat ik totaal niet aan studeren denk. Haha, wat hebben jullie weer een verkeerd beeld van mij. Niet alle colleges startte de eerste week, maar degene die ik gevolgd heb waren bovenverwachting interessant. Het niveau, zeker dat van de professoren, ligt denk ik hoger dan in Tilburg. Ik denk wel dat er een groot verschil is per faculteit. De economische faculteit, waar ik naartoe ga, staat veel beter aangeschreven dan bijvoorbeeld de faculteit voor HR, waar ik ook één of twee vakken ga volgen vanaf november. Morgen heb ik colleges van 8uur tot 2uur, daarna gaan we naar een restaurant om traditioneel Hongaars eten te proberen, een lange dag dus. Vanavond misschien maar eens niet naar de stad. Gister avond zijn we trouwens ook niet naar de stad geweest. Eerst hebben we de verjaardag gevierd van Chris, een Duitse jongen en daarna wat films gekeken met een groepje. Dat was super relax, want we hadden bijna allemaal een kater van vrijdag. De mentoren hadden ons mee genomen naar een club, wat een topavond was dat! Iedere exchange-student heeft een mentor, een Hongaarse student aan wie je alles kan vragen. Mijn mentor heet Zsofia Muller, ze is super aardig, maar ze weet bijna niets over de stad, omdat ze hier niet woont en ze is heel erg verlegen. De mentor van Ruta (een meisje uit Litouwen) is super aardig en die heeft ons geholpen om nieuw beltegoed te kopen. Niet heel veel mensen die in de winkels werken spreken Engels, meer Hongaren spreken Duits. Trouwens, Judith, ik gebruik jouw simkaart niet. Hij paste niet in mijn telefoon. Ik gebruik nu de Szigettelefoon van Lisanne om binnen Hongarije te bellen en dat werkt perfecto! Mijn Nederlandse nummer doet het nog wel, maar die ligt alleen op mijn kamer de hele dag. Dus als jullie me willen spreken: Skype, wat een uitvinden!

Ten tweede wil ik nog even zeggen dat ik het super leuk vindt dat er zo veel mensen zijn die mijn verhaaltje gelezen hebben en een reactie geplaatst hebben. Ik zit hier nu een week en ik voel me al echt thuis. De stad is geweldig. Niet al te groot (ongeveer vergelijkbaar met Tilburg denk ik), maar de sfeer is zo goed. Ik weet natuurlijk nog niet overal de weg, maar omdat we overal naartoe lopen begint dat al wel aardig te wennen. Doordat het redelijk heuvelachtig is heb je overal een schitterend uitzicht en zie je ook best wel goed waar je je in de stad bevindt. Overal waar je loopt is wel iets moois, cultureels te zien. Gister was er een soort van festival en traditionele markt. Overal in het centrum waren orkesten, koren en Hongaarse danspodia. Op het plein stonden standjes die bijvoorbeeld koekjes, broodjes, jam en andere traditionele Hongaarse frutseltjes verkochten.
Vandaag heb ik een nieuwe hobby gevonden en dat is tafeltennissen. Bij de wasmachines staat een tafeltennistafel, dus dat maakt het wachten op je was helemaal niet erg. Je hebt eigenlijk bijna alles wat je nodig hebt in de dorm (onze flat) bijvoorbeeld: kantine met eten, winkel met schoolartikelen, snoep en drinkautomaten, fitness zaal, zonnebank, een club en waarschijnlijk nog wel wat dingen die wij nog niet weten.

Mijn eerste week bestond dus vooral uit de stad verkennen, een beetje wennen aan het leventje, de andere Erasmus studenten leren kennen en feesten. Vanaf volgende week zal ik iets meer in het ritme komen. Ik heb colleges op maandag, woensdag en donderdag. Op maandagavond worden er Hongaarse films met Engelse ondertitels gedraaid in de dorm, op dinsdag gaan we een danscursus doen (waarschijnlijk iets wat ‘Boogie Woogie Rock and roll for beginners’ heet, dat wordt lachen dus) en op woensdag zijn er elke week een drietal presentaties van Erasmusstudenten uit verschillende landen. In het weekend wordt er iets georganiseerd door ESN of zullen we zelf op pad gaan. Nu hebben jullie een beetje een impressie van wat ik hier doe. Voor mijn gevoel spring ik een beetje van de hak op de tak mijn verhalen, maar er zijn eigenlijk te veel dingen om te vertellen. De volgende keer zal ik proberen om wat meer in chronologische volgorde te schrijven :P

Dikke kus

  • 12 September 2010 - 13:14

    Eva:

    He meis,

    Ziet er gezellig uit hoor! Ik ben blij dat de contacten daar zo soepel verlopen en je het nu al naar je zin hebt :-).

    Liefs X

  • 12 September 2010 - 13:27

    Asmae:

    Je meid!

    Super cool dat je het zo naar je zin hebt daar! Ik hoop dat de lessen ook leuk en interessant zijn.. En dat je ons niet vergeet haha...

    Kusjes

  • 12 September 2010 - 13:45

    Nadina:

    Ziet er goed uit ym! En klinkt natuurlijk ook fantastisch! Geniet ervan!! En veel plezier met de Boogie woogie rock n roll haha! :P

    kus!

  • 12 September 2010 - 14:32

    Roger:

    Ymke,

    Volgens mij begin ik je te missen.. Ik had namelijk over je gedroomt! Jij ging trouwen met Eric en ik was niet uitgenodigd :O!

    xx

  • 12 September 2010 - 14:37

    Kim:

    Ymmie!

    Leuke titel =D

    Klinkt goed allemaal!
    Succes met je nieuwe hobby's =P

    xx

  • 12 September 2010 - 16:56

    Dionne:

    Lieve ym!

    Weer genoten van je verhaal. Klinkt allemaal fantastisch gezellig. Je hebt het gewoon hartstikke druk..haha!

    Liefs Dion

  • 12 September 2010 - 18:26

    Judith:

    Heey Ymke!

    Weet je ook al hoe je "ik hou van jou" in het hongaars zegt? ;)

    Liefs Juud.

  • 12 September 2010 - 18:33

    Ymke:

    Haha, jazeker. Szeretlek!!
    Morgen begint ook de Hongaarse taalcursus, dus dan zal ik wel snel meer weten. x

  • 12 September 2010 - 18:38

    Eric:

    hey Schattie!

    Leuk stukje opnieuw.. :)

    Dikke kus

    xx

  • 12 September 2010 - 20:23

    Brigitte :

    Ymmie!

    vind je het gek dat je niet in chronologische volgorde kan vertellen als je zo veel meemaakt. Vind het leuk om je verhaal te lezen en om de foto´s te zien. Ik hoop dat je het nog kan blijven opbrengen om zo lekker door te blijven schrijven.

    Hele dikke knuf

  • 13 September 2010 - 07:52

    Anne:

    hey ym!

    klinkt allemaal super goed, leuke foto's ook.

    enjoy!

    x

  • 13 September 2010 - 11:23

    Bart:

    Klinkt goed Ymke! Duidelijk genieten ten top, zoals verwacht natuurlijk. Succes met de Boogie Woogie rock en roll, maak je daar fotos van? ;) X

  • 14 September 2010 - 10:13

    Josien:

    Lieve yms, vind het heel fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt, vooral nu! Ben trots op je, je maakt het overal naar je zin :). Spreek je snel meis xx

  • 15 September 2010 - 16:10

    Marlot:

    hoi meisje, leuk je verhaal! klinkt echt of je helemaal op je plek bent, gezellig! je verhaal was best prima te volgen hoor, leuk juist. hele dikke kus uit holland

  • 19 September 2010 - 17:40

    Jaco:

    Leuk om één en ander van je te lezen. Naast dfe andere berichten uiteraard. Zo te lezen heb je het (meer dan?) goed naar je zin. xxx JP

  • 23 September 2010 - 08:54

    Marleen (en Thomas):

    Hey Ymke,
    Super leuk om te lezen hoe je het daar hebt! Volgens mij houd je het nog wel een tijdje uit daar ;) leuk dat er zo'n actieve groep is waar je veel dingen mee kunt ondernemen. En het is ook nog eens mooi weer zie ik! Hier is het nu ook mooi maar het wordt wel weer herfst hoor! Dus geniet maar van die temperaturen daar! We hopen dat je snel weer een berichtje plaatst want het zijn echt leuke stukjes :D
    Veel plezier en geniet ervan!
    xxx Thomas en Marleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ymke

Actief sinds 21 Aug. 2010
Verslag gelezen: 887
Totaal aantal bezoekers 67419

Voorgaande reizen:

27 Januari 2013 - 21 April 2013

zuid oost azie

04 September 2010 - 04 Januari 2011

exchange in Pecs

Landen bezocht: