Christmas is in the air! :D - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Ymke Huisman - WaarBenJij.nu Christmas is in the air! :D - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Ymke Huisman - WaarBenJij.nu

Christmas is in the air! :D

Door: ymkehuisman

Blijf op de hoogte en volg Ymke

28 November 2010 | Hongarije, Pécs

Lieve mensen!

Het is bijna december en deze week is het weer hier totaal omgeslagen. Vorige week was een jas nog niet nodig en deze week is het super koud, dus ik heb de winterkleren en handschoenen uit de kast getrokken! Vandaag ga ik schaatsen, want er is een kunstbaan aangelegd in Pécs. Ik ben benieuwd hoe gezellig dat aangekleed is, want ze zijn hier al best wel in de kerststemming. Het winkelcentrum heeft een totale make-over gehad van binnen en van buiten, maar vooral inside hebben ze het vol gebouwd met kraampjes, kerstbomen, lichtjes en hele decors. Woensdag komt Jos :D en dat weekend gaan we naar Boedapest naar de kerstmarkt! We zijn ook al flink aan het brainstormen over dingen die we hier gaan doen met de mensen die blijven tijdens kerst, heb er nu al zin in! Hoor mij nou, het is nog niet eens december en kerst is al helemaal in the air. Tja de sint en zijn pieten komen niet eens langs bij mij, ben ik soms niet lief geweest dit jaar?

In de tijd tussen het vorige stukje en nu was het meest interessant de trip naar Roemenie, dus daar zal dan maar mee beginnen! Katha (Duits meisje) en ik hadden bedacht dat we wel eens naar Roemenie wilde en toevallig zat een jongen die zij kent in Timisoara om daar een semester te studeren. Het tripje begon een beetje onhandig, want toen we een dag van te voren de treinkaartjes gingen kopen was ik mn pinpas vergeten bij het treinstation, dus ik al een beetje in de stress. Gelukkig was hij daar nog en was er dus niks aan de hand. Uiteindelijk kwam het alleen maar goed uit, want ik had dacht: Roemenie is in de EU, dus dan heb je vast geen paspoort nodig, maar omdat ik bang was dat ze mn pinpas anders niet wilde teruggeven toch maar mn paspoort meegenomen. Uiteindelijk was dat maar goed ook, want we werden alleen al op de heenreis wel 3 keer gecontroleerd en als Nederlander ben je meteen al een beetje verdacht en checken ze je wel extra goed.
Na 9 uur in de trein te hebben gezeten kwamen we een in Timisoara. We hadden via chouchsurfen een jongen gevonden waar we 3 nachten konden blijven slapen en hij wachtte ons op bij de trein. Hij had een prima appartement (al moet je je daar in Roemenie niet te veel van voorstellen). Die avond meteen lekker gaan stappen met hem en een aantal van zijn vrienden leren kennen. Vrijdag hebben Katha en ik samen de stad verkent. 's Avonds zijn we naar de dorm van haar vriend die daar studeert geweest, pfoee wat is de dorm in Pécs mooi, nieuw, schoon, luxe en geweldig vergeleken met dat daar! Maar zoals we gewend waren zijn de Erasmusstudenten super makkelijk, open en gezellig, dus die avond weer het nachtleven van Timisoara ontdekt. Katha en ik hadden eigenlijk van te voren bedacht dat we meer steden in Roemenie wilde bezoeken, maar we hadden het zo naar ons zin in Timisoara en zoveel leuke mensen ontmoet en niet zo veel tijd, dus we hadden besloten daar maar te blijven tot zondag. Wat zo leuk was aan deze trip was dat die jongen waar we sliepen (Lucien) ons helemaal betrok in zijn leven. Omdat hij het leuk vond om echt te koken met ons en de grote supermarkt ver weg was gingen konden we een auto lenen bij zijn oom en tante. Maar je gaat daar niet even hoi, autosleutels, dankje, doei, dus we hebben bij het ophalen van de sleutels minstens 2 uur zitten kletsen en theegedronken daar en bij het terugbrengen weer. Super toffe mensen. Roemenen spreken over het algemeen hun talen erg goed, dus dat kwam goed uit. Ik was best wel verbaasd hoe arm het land is. Die familie bijvoorbeeld, je kon merken dat het hele intelligent mensen waren, maar toch hebben ze allemaal een paar jaar in Duitsland moeten werken als chauffeur of schoonmaakster om genoeg geld te verdienen om eten te kunnen kopen. Zondag zijn we naar de grote (gipsy) markt geweest en daarna de trein terug gepakt naar Pécs na een super weekend!

Wat heb ik verder afgelopen weken gedaan? Gister ben ik naar de basketbalwedstrijd van de mannen van Pécs tegen Debrecen geweest, ze kunnen best goed basketballen hier! Vorige week naar het badhuis in Szigetvar (ook een leuk stadje trouwens).
Wat ook wel apart is, is dat afgelopen woensdag de laatste woensdag was dat we met zn alle bij elkaar kwamen, het was een soort afscheid. De organisatie en de coordinator deden wat praatjes en ze hadden gevraagd of wij dit keer een filmpje wilde maken als overzicht van het semester, was super grappig natuurlijk. Daarna was er een buffet voor iedereen. Heel vreemd gevoel dat het een afscheidsavond was terwijl ik hier nog aan maand zit. Er zijn nog maar twee weken met lessen en daarna vertrekken de eerste mensen al.
De trip naar Belgrado hebben we trouwens een beetje verplaatst, we hadden te weinig tijd in t weekend, dus we gaan na de examens een iets langere trip maken zodat we ook naar Sarajevo kunnen en tussendoor gewoon relax de tijd hebben om te stoppen waar we willen.

Ik heb weer alles wat ik me bedacht neergeschreven. Hoe is het met jullie? Ik zag dat het sneeuwt in Nederland, de winter begint weer goed!:D
Een hele dikke kus voor iedereen en tot snel! xxx

  • 28 November 2010 - 12:08

    Joris:

    Ik vind dat je wel lief bent geweest hoor Ymke.. Laat Sinterklaas maar praten!
    Dikke kus terug

  • 28 November 2010 - 12:29

    Eva:

    In Tilburg hangen de befaamde blauwe licht tonnen weer in de stad als zogenaamde 'kerst' versiering, wat kunnen ze wel?! :-s Hoop dat Pecs er gezelliger uit ziet. Het feestdagen-gevoel moet bij mij nog komen!

    X

  • 28 November 2010 - 13:06

    Frederike:

    Leuk Ym al die kerstmarkten, super gezellig! Ben ook benieuwd naar je avonturen met Jos, maar die hoor ik wel!
    Ik kreeg vandaag een briefje in mijn schoen van zwarte piet, dat ik tegen jou moest zeggen dat je een heel lief meisje bent maar dat sinterklaas Hongarije een beetje te ver vind!!! :p
    Geniet er nog lekker van, voor je het weet zit je weer in het kikkerlandje.

    xx

  • 30 November 2010 - 15:52

    Dionne:

    We zijn hier inderdaad nog helemaal in de Sinterklaas sferen maar volgende week slaat het ook hier om hoor:) Dan komen de kerstbomen weer snel tevoorschijn..
    Wel gezellig!

    Lekker genieten samen met Jo en ik kijk nu alweer uit naar je volgende verhaal:)

  • 01 December 2010 - 15:09

    Eric:

    :)

  • 03 December 2010 - 18:00

    Asmae:

    He Ymke,

    sorry voor de latere reactie!
    ik zie dat je het nog steeds enorm naar je zin hebt daarzo, nou gelukkig maar! Dan heb je in ieder geval genoeg verhalen die je me kan vertellen als je weer eenmaal in Nederland terug bent!
    Het sneeuwt inderdaad in Nederland en het is best wel koud, maar met een dikke jas, uggs en een muts komt het allemaal hartstikke goed haha!
    Femke is trouwens terug in Nederland he, het was het toch niet helemaal in Cura. Maar misschien wist je dit al. Ik heb echt zin om weer eens met zn allen af te spreken. Ik heb iedereen van jullie gemist!

    Meid, veel succes met je examens, die van mij zijn ook al weer dichtbij!!
    Veel plezier met datgene wat je nog gaat doen, en ik wacht weer op een leuk verhaaltje van je..

    Kusjes en knuffeltjes van Asmae Ouloeloe haha (K)

  • 03 December 2010 - 19:28

    Marlot:

    lieve Ym, super leuk weer om te lezen! wat een held ben je ook, je reist overal naartoe en maakt alleen maar leuke dingen mee! Leuk dat je fam en Eric zijn langsgeweest, dan kunnen ze zich ook meer een beeld vormen van jouw leven daar denk ik. Ik wil jou en Jo op dit moment ook nog een hele dikke knuffel uit Nederland geven! heel veel plezier daar samen! ik ga gelukkig wel Sinterklaas vieren en dan ook nog eens in de sneeuw:) dat is wel bijzonder haha. nou meis veel succes nog met de laatste loodjes en geniet er lekker van! veel liefs Lot ps. bedankt voor je kaart, vond het superlief!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ymke

Actief sinds 21 Aug. 2010
Verslag gelezen: 594
Totaal aantal bezoekers 67420

Voorgaande reizen:

27 Januari 2013 - 21 April 2013

zuid oost azie

04 September 2010 - 04 Januari 2011

exchange in Pecs

Landen bezocht: