Verschillende cultuurbelevenissen op een rijtje - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Ymke Huisman - WaarBenJij.nu Verschillende cultuurbelevenissen op een rijtje - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Ymke Huisman - WaarBenJij.nu

Verschillende cultuurbelevenissen op een rijtje

Door: ymkehuisman

Blijf op de hoogte en volg Ymke

12 Oktober 2010 | Hongarije, Pécs


Lieve lieve mensen!

De laatste keer dat ik een stukje heb geschreven op deze site had ik verteld dat we een weekendje Kroatie gepland hadden. Dat zit er inmiddels op en dat was echt de moeite waard! Eigenlijk wist ik niet zo veel over dat land, maar het is echt een topland! De mensen zijn erg modern en spreken hun talen perfect. Mijn eerste indruk van Zagreb was dat het niet zo boeiend is, misschien is er als je er wat langer bent meer te ontdekken, dat kan natuurlijk. Na Zagreb zijn we doorgereden naar het nationaal park Plitvic. Het rijden er naartoe was al een avontuur opzich. Allereerst omdat we een kaart hadden uit de jaren 80 en de wegen totaal veranderd waren, we hebben dus lekker omgereden :P Ik had nog nooit in de bergen gereden, maar het ging eigenlijk wel super goed. De haarspeldbochten, afgronden en de steile hellingen maakten het wel een beetje spannend! De natuur in park was erg indrukwekkend. Zulke dingen zijn altijd lastig om op de foto te krijgen zoals je het ervaart.
Daarna zijn we doorgereden naar Zadar, een plaatsje aan de kust. We waren eigenlijk van plan om Split te bezoeken, maar het duurde allemaal toch iets langer dan gepland en Zadar was dichterbij. Om 9 uur 's avonds kwamen we aan in het centrum van Zadar, een echt vakantieoord met een oud idyllisch centrum. Helaas was het enige hostel in het centrum vol, maar gelukkig had de mevrouw van de Tourist information nog een goed alternatief! Een oud echtpaar verhuurde hun kamers; erg goedkoop en super luxe! In de zomer schijnt die hele villawijk te veranderen in een vakantieoord. Het enige iets minder succesvolle aan het bezoek aan Zadar was het nachtleven. De kroegjes en pleintjes waren erg gezellig, maar dat hield op om 12 uur. Daarna was er niet echt een fatsoenlijke club te bekennen, wat leidde tot een, kort, bezoek aan een echte Kroatische 'underground party'. Sowieso schijnt het in Kroatie, en Hongarije trouwens ook, normaal te zijn dat je gewoon met je drank op de straat drinkt met je gitaartje erbij, want dat is lekker goedkoop. In Pécs heb je wel een paar super leuke parkjes waar het 's nachts begint te leven.
Al met al dus een topweekend!! Meer foto's zijn trouwens te vinden op mijn facebook.

Zoals elke woensdag moeten 3 landen hun landje presenteren met en video van ongeveer een kwartier en wat typische hapjes en drankjes. Afgelopen woensdag was het onze beurt. Hans had een prachtige presentatie in elkaar gezet en, met dank een mijn mams, konden we de mensen ook laten proeven hoe beschuit met muisjes, hagelslag, kruidnootjes, stroopwafels en dropjes uit Nederland proeven! De dropshot die de jongens hadden meegenomen viel ook erg goed in de smaak! Van sommige dingen besefte ik niet dat het echt alleen in Nederland te krijgen is! Beschuit is hier wel te krijgen, maar er is maar 1 pak van het merk: Holland toast en het kost bijna 2 euro. Veel Duitsers schijnen helemaal gek te zijn op onze vanillevla, ook leuk om te weten, helaas kon dat niet opgestuurd worden en was mijn poging het zelf te maken een beetje mislukt, haha!

Afgelopen weekend heb ik natuurlijk aan Melmac gedacht, want The Alf Trophy is natuurlijk wel één van de hoogtepunten van het jaar! Daarnaast heb ik ook de mooie plekjes rondom het Balatonmeer bezocht. Sandra kent een jongen die daar met zijn ouders woont, dus we konden daar het hele weekend blijven slapen. Die ouders waren echt Te gastvrij, ze hebben het hele weekend de lekkerste dingen voor ons gekookt. Goed opgevoed als ik ben vroeg ik in mijn beste Duits (want de wat oudere Hongaren spreken geen Engels, maar Duits) of ik kon helpen, maar dat werd niet zo op prijs gesteld :P Die jongen zij dat ze zich daar erg ongemakkelijk bij voelde en het bijna een beetje onbeleefd was, weer wat geleerd! Het was wel een erg interessant weekend, super leuk om zo een beetje wat mee te krijgen van een echt Hongaars huishouden.
Jammer genoeg zijn veel plekjes rondom het Balatonmeer erg toeristisch en was het nu dus een beetje uitgestorven. Gelukkig wist Balasz (jaja bijna alle Hongaarse jongens heten Balasz en zo ook die vriend van Sandra) nog wel een paar leuke tentjes met als afsluiter natuurlijk traditioneel fastfood, pizza met varkenshersens.

Ow trouwens, ik heb de Hongaarse koekjes gewonnen hoor, zat bij de beste drie met de hongaarse test. De woordjes leren gaat wel prima, maar de grammatica is een ander verhaal:P! @ Daan, omdat ik hier bijna geen Nederlands praat schrijf ik af en toe misschien dingen wat anders, ik heb mijn vingers niet opgegeten!

Plannen voor deze week: naar de dierentuin, een SPA bezoeken, wijnproeven, de TV toren beklimmen en beginnen met leren voor de midterms, want die beginnen volgende week! Het weekend erna komen mijn ouders en Kit alweer langs! Leukleukleuk!

Twee hele dikke kussen voor iedereen! (want hier geven ze geen drie, maar twee zoenen)
- X- X -

  • 12 Oktober 2010 - 14:54

    Daan:

    Haha Ymmert, gelukkig heb je al je vingers nog! Ik maakte me al ongerust;)

    Heb weer genoten van je verhaal! Kuskuskus (hier geven we er gelukkig nog steeds drie)

  • 12 Oktober 2010 - 15:07

    Dion:

    Jeeeeetje wat een avonturen weer! Klinkt als een perfecte combi van lol en school :)
    Liefs Dion

  • 12 Oktober 2010 - 16:50

    Fred:

    klinkt goed yms!
    allemaal leuke uitstapjes op het programma zo te horen. Ook leuk dat je ouders komen he met kit! en daarna erik toch?

    hahah goed van jou dat je de koekjes heb gewonnen!

    veel plezier nog en hoop snel weer wat te horen van je leuke verhalen!

    xx

  • 12 Oktober 2010 - 18:48

    Nadien:

    Wat een heerlijk verhaal weer!
    Smakkerd!!

  • 12 Oktober 2010 - 21:14

    Ellie:

    Ymmie wat een leuk verhaal! Jij ouwe feestbeest!

    Veel plezier verder! Super leuk dat je ouders en kit komen.

    Dikke smakkerd

  • 13 Oktober 2010 - 06:47

    Judith:

    Jeetje! Ik heb ook precies hetzelfde gedaan in Kroatie! Beetje eng ;) Succes met je midterms!

  • 13 Oktober 2010 - 06:58

    Irena:

    Ha Ymke,

    Ik had je foto's van Kroatie al op fb gezien idd. Leuk zeg! En de rest klinkt ook erruug gezellig :) Wij maar ploeteren hier ;) Veel plezier nog! Xx (ik geef lekker er ook altijd twee :p)

  • 13 Oktober 2010 - 08:23

    Rianne:

    Leuke verhalen hoor!!
    Je bent lekker aan het genieten lees ik:)
    veel plezier nog!
    xx

  • 13 Oktober 2010 - 10:52

    Lettie:

    Jeetje, wat een ervaringen. Een beetje jaloers ben ik wel, maar ik vind het super dat jij dit kan meemaken. Ik heb ook onwijs veel zin, nog een weekje dan zie ik je weer. Dikke kus

  • 13 Oktober 2010 - 11:38

    Kim:

    Ymmie!

    Wat een geweldig stuk weer!

    Liefs en een dikke knuffel!

  • 14 Oktober 2010 - 10:04

    Kitty:

    tot volgende week!

  • 15 Oktober 2010 - 20:27

    Tavie:

    Hey Ym! Super verhalen zeg :) En wij hebben bij de Alf Trophy ook zeker aan jou gedacht hoor, en een biertje (of 2,3,...) op jou gedronken ;)
    veel plezier!!

  • 15 Oktober 2010 - 20:57

    Christine:

    Hey Ymke,

    Shame on me, heb net pas al je verhalen gelezen omdat ik voor je mailtje niets wist van deze pagina. Je verhalen klinken in ieder geval helemaal fantastisch! Heel veel plezier nog!
    Btw, kun je toevallig ook wat van die Hongaarse koekjes naar nederland opsturen? ;)

    Groetjes, Christine

  • 04 November 2010 - 21:17

    Marlot:

    leuk Ym! super al je avonturen, zat me af te vragen of je wel eens stil zit haha. heel veel plezier en succes met studeren! hier gaat alles goed, druk bezig in wageningen maar gelukkig wel leuk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ymke

Actief sinds 21 Aug. 2010
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 67408

Voorgaande reizen:

27 Januari 2013 - 21 April 2013

zuid oost azie

04 September 2010 - 04 Januari 2011

exchange in Pecs

Landen bezocht: