Bijna een maand later :) - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Ymke Huisman - WaarBenJij.nu Bijna een maand later :) - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Ymke Huisman - WaarBenJij.nu

Bijna een maand later :)

Door: ymkehuisman

Blijf op de hoogte en volg Ymke

08 November 2010 | Hongarije, Pécs

Lieve mensen,

Ik weet het: het is een beetje lang geleden dat ik een verhaaltje op mijn blog geschreven heb, maar ik ben jullie nog echt niet vergeten hoor! Afgelopen maand was weer lekker druk, ik moet even nadenken wat ik gedaan heb en wat leuk is om te vertellen.

Het leukste was natuurlijk dat ik visitors had! De donderdag nadat ik m'n eerste midterm had gehad (21 oktober) ben ik na m'n toets meteen naar de trein gerend om naar Boedapest te gaan en mn ouders en Kit te meeten. Het was natuurlijk super leuk om ze weer te zien, maar eigenlijk voelde het als de dag van gister dat ik ze nog gezien had. Vrijdag hebben we Boedapest gezien of in ieder geval geprobeerd zo veel mogelijk te bekijken. Het vissersbastiljon, de MacDonalds, een grot waar onbeperkt wijn uit een kraantje komt, een boottocht om het eiland, een aantal kerken, de vrijheidsbrug, een klassiek concert in de Stefanus basiliek hoorde daar allemaal bij. Ondanks dat we de zaterdag in de verkeerde bus gestapt zijn en echt in de rand van de stad uitkwamen hadden we nog net genoeg tijd om de weg terug te vinden en het grootste en oudste badhuis van (oost)Europa te bezoeken voordat we de trein namen naar my lovely city: Pécs! Tijdens te treinreis heb ik Kitty een plezier gedaan voor de daagjes erna en heb ik leren Klaverjassen.
Zaterdag avond in Pécs aangekomen liepen we naar het zeer mooie hotel midden in het centrum waar mn ouders verbleven voor de drie nachtjes in Pécs. Zondag en maandag hebben we in een sneltreinvaart onwijs veel van Pécs gezien. Dat is prima te doen, omdat het centrum erg compact is en dus alles (op de TV-toren na) goed te lopen is als je het mij vraagt (vraag het maar niet aan mn moeder).
We hebben weer een aantal kerken, Moskee, Old Christian cemetry, TV-toren, Hongaarse restaurants, schouwburg en niet te vergeten het shoppingcenter goed bekeken! Ik moet eerlijk gezegd nog best mn best doen om alles wat we gedaan hebben te bedenken. In ieder geval heb ik ze dinsdagochtend bij het hotel weer een dikke knuffel gegeven en uitgezwaaid om vervolgens woensdag wakker te worden en Eric van de trein te halen.

Dit keer deden we het andersom en heb ik Eric eerst Pécs laten zien en zijn we daarna naar Boedapest geweest. In Pécs hebben we super veel gezien en super veel gelopen. Wat vooral ook leuk was van de daagjes in Pécs was dat de mensen met wie ik het meest omga die dag terug waren gekomen uit Praag en we een avondje allerlei spelletjes gedaan hebben in de dorm, zo kon hij echt een beetje meemaken hoe mijn leventje hier is en het sfeertje proeven. In Boedapest was nog meer dan genoeg te zien dat ik nog niet had gezien. Om te beginnen lag ons hotel vlak bij het sportpark, Olympisch stadion etc. natuurlijk kon Eric het niet laten om dat even te bekijken. Verder zijn we naar de Citadelle op de berg geweest, een grotkerk bezocht, de grote overdekte markt bezocht, weer heeel veel gelopen,
We waren ook nog van plan om een guided Jewish tour te doen, maar toen zaten we vast in de lift en waren we daar te laat voor. We besloten toen om 'House of Terror' te bezoeken. Dit is een museum over de bezetting van Hongarije door de Duitsers en de Sovjet Unie en tegelijkertijd een gedenkplaats voor de Hongaarse helden uit die periodes. Ik moet zeggen dat het best een indrukwekkend museum is. Naast al deze culturele dingen hebben we natuurlijjk ook lekker gerelaxt in ons hotel waar een sauna en zwembad in zat! Zondagnacht nam Eric de taxi naar het vliegtuig en maandagochtend nam ik weer de trein naar Pécs en ging het leven wat ik de afgelopen maanden had weer gewoon verder.

De opvolgende week had ik nog twee midterms, dus ik heb goed gestudeerd. Woensdag was het na twee weken break weer tijd voor Countrypresentations, de Amerikanen hadden Jungle Juice gemaakt, de Spanjaarden natuurlijk o.a. Sangria en ook de mentor van Ruta was er met homemade Palinka door haar opa. Dat alles maakte het weer als een echte woensdagavond, maar niet makkelijk om de volgende dag om 7 uur op te staan voor het vak 'New Trends in HR' dat pas deze week begon. We zijn maar met z'n 9e in die klas, de leraar komt uit London en het onderwerp is super interessant, dus viel uiteindelijk allemaal mee en ik vind het zelfs een erg leuk college! De zelfde leraar geeft ook het vak dat ik vanaf nu op vrijdag heb: 'Work Life Balance'.

Dat was zo'n beetje was ik afgelopen weken gedaan heb. Als ik iets belangrijks vergeten ben mam, pap, Kit, Eric vertel het me!
Morgen is het Novemberfest op de Faculty of Humanities en donderdag ga ik met Katta naar Roemenie tot en met zondag, dus ik heb weer leuke dingen om naar uit te kijken de komende dagen.
Ik kom trouwens niet naar Nederland met kerst. 3 januari heb ik nog een toets. Gelukkig zijn er volgens mij aardig was Erasmusstudenten die hier blijven en wordt er al volop gebrainstormd over leuke dingen om te doen tijdens deze dagen.
Ow en dan wil ik nog 1 ding zeggen: het weer is hier afgelopen weken zoo lekker. Je loopt gewoon buiten zonder jas en het zonnetje schijnt alsof het lente is. Hopelijk blijft dat nog even zo!

Dikke kus

  • 08 November 2010 - 16:41

    Christine:

    Heey Ymke,

    Wat leuk om weer van je te horen! Blij dat alles goed gaat en dat je het zo naar je zin hebt. Ben zwaar jaloers op het weer, hier is het echt al ijskoud, of in ieder geval te koud... Melmaf komt naar je toe zodra hij af en uit is.

    Kus Christine

  • 08 November 2010 - 17:02

    Lettie:

    Ha Ym,

    volgens mij heb je het meeste wel genoemd. Ik vond het in ieder geval super gezellig!!
    Dikke kus.

  • 08 November 2010 - 17:04

    Jos:

    Hey Ymke,

    Ziet er super gezellig uit en inderdaad weer lijkt beter te zijn bij jou. Jaloers!!

  • 08 November 2010 - 17:21

    Kim:

    Ymmie!

    Leukleuk, weer een verhaaltje! Klinkt goed allemaal!

    Dikke kus

  • 08 November 2010 - 21:53

    Anne P:

    leuk leuk! al die visitors
    :) en stuur idd maar wat van dat mooie weer deze kant op!

    xx

  • 09 November 2010 - 09:04

    Josien:

    Haha nou ik heb geen rondleiding meer nodig! Tot snel lieve Yms!!! xxxxxx

  • 09 November 2010 - 11:04

    Frederike:

    klinkt goed!! en vooral dat lekkere weer klinkt goed, ik dacht dat hongarije juist zo koud was! Hier is het vies grijs koud weer. Echt grappig gister waren onze Indonesische contactpersonen in Nederland. Die zaten met een dikke winterjas in het restaurant!
    Fijne week nogym!

    xx fred

  • 09 November 2010 - 11:15

    Kitty:

    Niks vergeten volgens mij, was gezellig! Ben wel jaloers op dat weer bij jou!

    kusje van je zusje

  • 09 November 2010 - 13:35

    Judith:

    Vorig jaar was het nog goed weer tot half oktober maar is het bijna half november, niet normaal gewoon! Heb je die vakken van Terry George? Klinkt iig super interessant. House of Terror vond ik erg indrukwekkend! Super dat je zoveel dingen doet! Krijg je de persimage altijd thuis of in Tilburg, anders stuur ik hem wel op ;)

  • 10 November 2010 - 13:29

    Bart:

    Ym wat een goed verhaal weer! je blijft me gewoon jaloers maken..

    Geniet ervan!! X

  • 12 November 2010 - 00:41

    Jan Wielink:

    Hoi,

    Lees dat je nog niet in Szentendre bent geweest,het Montmatre van Hongarije, net boven Boedapest.

    Metr kerst ganzenlevers eten ?, want goelash is ook geen soep.
    Eric loopt wel meer na zijn schot en van een ander sinds hij bij jou is geweest ??!!

    Hoe is het met de fitheid, of alleen maar bloedwijn gedronken de befaamde Egri Bikaver ??

    Hoor van je,

    Tjouw,
    Jan

  • 12 November 2010 - 16:47

    Robin:

    Hey Ymke,

    Leuk om al jouw verhalen te lezen. Jaloersmakend allemaal!

    Ik heb ook je stukje in de Persimage gelezen. Als mensen dit niet motiveert om op exchange te gaan weet ik het echt niet meer!;)

    liefs

  • 13 November 2010 - 10:42

    Dionne:

    Lieve Ym,

    Leuk om weer een verhaal te lezen..ik begon me al een beetje zorgen te maken:) haha nee hoor! Bedankt voor je kaartje!

    Liefs Dion

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ymke

Actief sinds 21 Aug. 2010
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 67417

Voorgaande reizen:

27 Januari 2013 - 21 April 2013

zuid oost azie

04 September 2010 - 04 Januari 2011

exchange in Pecs

Landen bezocht: