Weer genoeg te vertellen - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Ymke Huisman - WaarBenJij.nu Weer genoeg te vertellen - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Ymke Huisman - WaarBenJij.nu

Weer genoeg te vertellen

Door: ymkehuisman

Blijf op de hoogte en volg Ymke

29 September 2010 | Hongarije, Pécs

Hooi lieve vrienden in Nederland! :D

Het misschien alweer een tijdje geleden dat ik iets op deze site schreef, maar dat betekent niet dat ik niks te vertellen had! Ik heb niet echt besef van tijd hier, ik weet wel dat ik nu bijna een maand weg ben en de tijd gevlogen is. Dat is een goed teken denk ik zo. Studeren in het buitenland is echt zoals alle mensen zeggen dat het is, echt een fantastische en leerzame tijd. Natuurlijk denk ik wel aan jullie in ons kikkerlandje en ik vind het super leuk om te horen hoe het daar is, maar om de vraag te beantwoorden die vele mij stellen (mis je Nederland?): echt minder fijne mismomentjes heb ik nog niet gehad eigenlijk. Ik heb hier een eigen plekje gecreeerd en omdat je 24/7 met de mensen hier bent leer je elkaar goed kennen en ontstaan vriendschappen relatief snel. De soort 'groep' waar ik het meest mee omga hier bestaat uit ongeveer 10 mensen. Voor dit weekend hebben we twee Seat Ibizas gehuurd en gaan we Kroatie verkennen. Het was nog wel een beetje een gedoe, want eerst hadden we 2 auto's gehuurd bij een goedkope agency, maar toen ik het contract goed las stond daarin dat je ALLE kosten bij eventuele schade in het buitenland zelf moest betalen en de auto's waren erg oud, dus die kans is gewoon best wel aanwezig. Toen vonden twee het weer te duur en zo, daar ga ik verder niet te veel op in, maar je hebt overal mensen die overal iets op aan te merken hebben en zelf niks regelen haha. Ik heb in ieder geval echt super veel zin om vrijdag weg te gaan naar Kroatie. Sandra (mijn kamergenootje) is vrijdag ook jarig, dus dat wordt dubbel feest.

Afgelopen weekend was er een trip naar Budapest georganiseerd en gingen we met een groep van 88 Erasmusstudenten richtig de capital van Hongarije! Zaterdagochtend vertrokken we. Vanaf 2uur hebben we een tour langs de high lights gedaan. De meeste had ik vorig jaar al gezien, maar de gids was erg krachtig en vertelde er leuke tips en verhaaltjes bij. Waar de trip eigenlijk omging was de kroegentocht 's avonds. Een gekke huis natuurlijk met 88 studenten de pubs en clubs van Budapest langs. Palinka is een hongaars drankje met erg veel alcohol en dat was één van de redenen van hilarische foto's. Kim, Hil, Roos, er zijn zeker wel leuke plekjes in Budapest te vinden om uit te gaan, wij zochten denk in de verkeerde omgeving! Het einde was alleen een beetje jammer, want er schijnen 4 clubs te zijn met dezelfde naam (Morrisons). Ondanks dat iedereen dus in de taxi staptenaar Morrisons, eindigde ik alleen met 3 anderen. Gelukkig had 1 van hen een kaart mee en hebben we te city tour 's nachts gewoon nog even over gedaan. Gelukkig is de MacDonalds hier wel 24uur per dag open en hebben ze een minimacchicken voor nog geen hele euro! Als iemand nog een leuk hostel zoekt in Budapest: Case de la musica, kleurrijk, gezellig, super leuke mensen, echt een aanrader!
De zondag konden we kiezen om naar een badhuis te gaan of naar een museum, maar wij waren erg moet, hadden alleen maar natte schoenen om aan te doen en hadden nog een presentatie voor te bereiden voor maandag, dus gingen terug naar Pécs.

Qua studie is het aardig pittig. De leraren vragen best wel veel van je. Omdat de klassen klein zijn en het erg gericht is op interactie en het ontwikkelen van ieder individu dien je je echt wel voor te bereiden en is het niet mogelijk in slaap te vallen. Vandaag hadden we een gastcollege van twee Nederlandse hoogleraren van de Business school Arnhem/Nijmegen. Ze waren hadden en unieke manier van lesgeven met z'n tweeen, het waren meer een soort acteurs. Voor sommige was het helemaal nieuw dat leraren zo vrij praten, in de personal space van de studenten komen. Ze probeerde ons eerst bepaalde dingen te doen en daarna er heel diep over na te denken en het van een compleet andere kant te bekijken. Het onderwerp was coorporate governance, maar naar mijn mening was het af en toe net fylosofie, best wel interessant omdat het ze het ook veel hadden over 'human recources'! Vanochtend had ik ook mijn eerste test Hongaars. Volgens mij ging het wel ok, hopelijk zit ik bij de beste 3, want die krijgen Hongaarse koekjes en die zijn echt om je vinger bij op te eten :P!

Nog even kort een paar dingen die ik afgelopen weken nog meer gedaan heb:
een bierbrouwerij bezocht, picknicken in een park wat verder in de bergen, uit eten geweest in een soort grot, een half uur moeten wachten tot ik de unibieb in mocht, omdat sommige systemen in Hongarije echt vreemd zijn, het leek meer alsof ik op de grens over wilde gaan naar een land in het midden oosten ofzo. Paspoort erbij, 4 mensen die alles checkten, mn tas moest afgegeven worden en gelukkig was ik daar met 2 Hongaarse jongens en een meisje, want anders duurde het denk nog veel langer. De bibliotheek is deze week pas geopend en is wel erg mooi en modern. Ik heb ook een aantal kunst en geschiedenis musea in Pécs bezocht, de geschiedenis van dit land is best wel interessant eigenlijk. De locals zeggen dat Hongaren door de geschiedenis in het arbeidsleven en in politiek opzicht erg pessimistische mensen zijn, en dat pas twee generaties later de democratie helemaal verwerkt is en iedereen hier happy kan leven, maar in het priveleven houden ze erg van feesten.

Kortom: ik zit geen moment stil en heb genoeg te vertellen, het is moeilijk om het zo neer te typen, maar het is in ieder geval weer een heel verhaal geworden. Nogmaals, super lief dat jullie allemaal berichtjes achterlaten, blijf me vooral op de hoogte houden van het reilen en zeilen in Nederland!

Dikke kus,
Ymke

  • 29 September 2010 - 16:21

    Marlot:

    Hee Ym! leuk verhaal weer! echt gaaf dat je al zoveel van het land hebt gezien zeg, klinkt heel leuk! veel succes met de studie en geniet er nog maar van:) kus lot

  • 29 September 2010 - 17:23

    Dionne:

    WOUWIE! Klinkt weer super gezellig allemaal! En je hebt in een maand tijd al heel wat ondernomen zo te lezen;)

    Liefs Dion

  • 29 September 2010 - 18:22

    Fred:

    Hee Ym!!
    Leuk al die uitstapjes! Ben beniuewd naar jeuitslag van je test, zou knap zijn bij de beste 3!

    Geniet er lekker van.

    xx fred

  • 29 September 2010 - 19:04

    Maaike:

    Jeetje, dat klinkt goed allemaal!
    En ik dacht dat ik het druk had....
    Gelukkig heb je een goede conditie door al dat korfballen!

  • 29 September 2010 - 21:23

    Josien:

    Hihi vreetzakkie.. je gaat me toch niet vertellen dat die hongaarse koekjes ook maar enigzins in de buurt komen van onze overheerlijke oerhollandse stroopwafels :)?? xxxx

  • 29 September 2010 - 22:03

    Kim:

    Was die tourguide leuker dan ik? :'(

    Haha, goed bezig Ym! Keep us posted! (en jij onthoud die leuke kroegen? ;) en waren wij toen trouwens niet ook op zoek naar een morrissons?)

  • 30 September 2010 - 10:11

    Ymke Huisman:

    Haha, klopt Kims. Alleen stonden we daar voor een dichte deur op zondagavond :P

  • 30 September 2010 - 11:03

    Kitty:

    Heej Zusje,

    klinkt allemaal heel leuk en gezellig! Ik ga nu een pakketje voor je op de post doen met hagelslag en alles wat je aan mama gevraagd had (met de auto).

    ik zie je over 3 weken alweer ongeveer!

    xx

  • 30 September 2010 - 11:38

    Daan:

    Lieve Ymmert, ik zou bij die Hongaarse koekjes maar niet je vinger opeten maar gewoon lekker je vingers erbij aflikken....

    Heb weer genoten van je verhaal! Tot Skype! xxxxx

  • 30 September 2010 - 12:11

    Judith:

    Zo leuk om dit terug te lezen! Ik zou het graag nog een keer over doen maar zit nu over mijn oren in het werk hier. Ook wel leuk maar ben toch een beetje jaloers ;)

  • 01 Oktober 2010 - 12:56

    Eva:

    He meissie,

    Wat leuk om weer zo'n enthousiast verhaal van je te lezen :-). Op de foto's ziet het er ook allemaal erg gezellig uit! Vind 't wel een beetje eng dat je nu gewoon Hongaars spreekt hoor!! haha.
    We skypen snel weer!!

    Liefs Eva

  • 01 Oktober 2010 - 16:06

    Nadien:

    Haha typisch.....koekjes...... nee ik geef je helemaal gelijk hoor, beste motivatiebron everrrr! :P
    Nee klinkt weer goed Ym!! Zo te horen zit je echt geen moment stil, dus helemaal top :D!
    (K)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ymke

Actief sinds 21 Aug. 2010
Verslag gelezen: 802
Totaal aantal bezoekers 67413

Voorgaande reizen:

27 Januari 2013 - 21 April 2013

zuid oost azie

04 September 2010 - 04 Januari 2011

exchange in Pecs

Landen bezocht: